20231016 Borg Havn Lav

Pressemelding
Dato: 22. oktober 2025

Borg Havns styre orienterer om den seneste uro og medieoppslag om Borg Havn

Det vises til pressemelding fra selskapet 15.10.2025 hvor daglig leder kommenterer på varslingssak i juni 2024, oppfølgings- og endringstiltak etter varslingen, og beklager overfor varslere at de ikke har opplevd at deres varsler har blitt fulgt godt nok opp i ettertid av ledelsen. Likeså påpekte daglig leder at nødvendige endringsprosesser i virksomheten har vært krevende, og at dette trolig har påvirket arbeidsmiljøet negativt. I pressemeldingen ble det påpekt at styret nå har bedt om grundige redegjørelser av alle relevante forhold i sakene, og at selskapet vil prioritere åpenhet, dialog og styrke rutiner.

Styret ble i etterkant av varslingssaken i 2024 orientert i påfølgende styremøte av ledelsen, om at saken var blitt løst i samarbeid mellom de involverte partene, med støtte fra deres fagforeninger og bedriftens arbeidsgiverorganisasjon Samfunnsbedriftene. På spørsmål fra styret ble det bekreftet fra både ledelsen og ansattes tillitsvalgte at saken var løst med tilfredsstillende tiltak. Når det nå ble kjent gjennom media at varsler ikke opplever at ledelsen har fulgt godt nok opp, vil også styret tilslutte seg ledelsen og på vegne av selskapet gi varsleren en uforbeholden beklagelse. Selskapet skal ha nulltoleranse for trakasseringer, og vi har også formidlet til varsleren at det er til stor nytte og respekt at varsleren velger å dele sine opplevelser fra hendelsen samt selskapets oppfølging i ettertid.

Media viser til en medarbeiderundersøkelse gjennomført helt tilbake i 2019, hvor bedriftshelseselskapet Avonova refererte «at det var ulike opplevelser og utfordringer i det psykososiale arbeidsmiljøet». I en oppfølgende medarbeiderundersøkelse i 2021 konkluderte bedriftshelseselskapet Avonova, «at det var en meget god generell jobbtrivsel og godt forhold til arbeidskollegaer, dog ulike opplevelser av arbeidsmiljøet».

Ledelsen iverksatte i 2023 kartlegginger og statussamtaler med alle ansatte, etter flere oppsigelser. Oppsummeringene som ble utført av eksternt selskap viste at organisering, roller, personalledelse og ressursutnyttelse hadde potensialer for å bli tydeligere og bedre. Med bistand fra ledelse- og organisasjonsutviklingsselskapet Vissa ble det i årene 2023-2025 arbeidet med organisering, ledergruppe, kultur- og organisasjonsutvikling samt intervjuer med medarbeidere om trivsel høst 2024 og vinter 2025. Det er også gjennomført samling og møter for ansatte, tillitsvalgt og verneombud, i forbindelse med innføringen av nytt digitalt aktivitetsstyringssystem.

Styret har rutinemessig nylig i styremøte fått fremlagt årets medarbeiderundersøkelse av
bedriftshelsetjenesten i Avonova, hvor resultatene fra medarbeiderundersøkelsen ligger
noe lavere enn referansevirksomheter. I forbindelse med fremleggelsen er daglig ledelse
tydelig på at de med støtte fra Avonovas konsulenter må følge tett opp og forsterke
arbeidet med å styrke lederroller, medarbeiderskap, trygghet og konflikthåndtering.

Det er viktig for styret å ha oversikt og kontroll på alle forhold for å sikre selskapets sterke
posisjon og omdømme som en landets største og viktigste havner, i betydelig vekst og
utvikling. Ledelse, personal- og arbeidsmiljø er en svært viktig faktor for Borg Havn og
ethvert annet selskap. Styret vil derfor følge opp sakene og ledelsen videre, og sikre at
det iverksettes tiltak som tilrettelegger for samarbeid, tillit og ro i organisasjonen.

Eierkommunene ved ordførerne ble orientert om ovennevnte i et eiermøte 21.10.2025.

På vegne av styret i Borg Havn IKS
Trond Delbekk, styreleder

Andre aktuelle saker: